Systematická podpora nadání v mateřské a základní škole Krestova

Statutární město Ostrava podpořilo částkou 300 000,- Kč projekt školy přihlášený do dotačního řízení  Programu na podporu vzdělávání a talentmanagementu v oblasti rozvoje talentu na území statutárního města Ostravy pro rok 2020 a 1. čtvrtletí roku 2021.

Cíle našeho projektu SYSTEMATICKÁ PODPORA NADÁNÍ V MATEŘSKÉ A ZÁKLADNÍ ŠKOLE KRESTOVA

  • systematická podpora nadání v předškolním a základním vzdělávání obohacením výuky v předmětech biologie, IT, fyzika, matematika a chemie
  • identifikace nadání
  • podpora vzdělávání pedagogů v oblasti nadání
  • spolupráce s odborníky a vyššími stupni vzdělávání
  •  podpora a péče o rozvoj nadaných žáků přímo ve výuce a v klubech pro nadané žáky

Klíčové aktivity

  • proškolení pedagogů v oblasti práce s nadanými
  • sestavení týmů pedagogů
  • podpora a identifikace nadaných a talentovaných žáků
  • práce s nadanými v MŠ a ZŠ – koordinátoři nadání
  • spolupráce s odborníky, VŠ, SŠ, stáže
  • sdílení dobré praxe – výměna zkušeností

Práce s nadanými v MŠ

1. Pěstitel

Pěstování bylinek, jejich sběr v přírodě a na zahradě, sušení, využití při vaření a léčení, ochutnávání čajů, výroba herbáře. Děti se naučí pracovat se zahradním nářadím, sázet a pěstovat rostliny, správně je sušit. Naučí se rozeznávat byliny a jejich léčivé účinky. Budou je vážit a zkoumat mikroskopy. Společně s učiteli založí bylinárium.

2. Badatel

Děti budou pozorovat život hmyzu, ptáků a vývoj motýlů. Budou se učit poznávat hmyz. Vyrobí potravu pro ptáky. Budou provádět drobné pokusy s přesným vážením, odměřováním a s mikroskopem.

3. Řemeslník

V rámci interaktivního výukového mobilního programu DOV na míru děti vyrobí hmyzí domeček, ptačí budku, truhlík na pěstování bylinek.

Práce s nadanými v ZŠ

Práce napříč předměty ve výuce

Obohacování výuky pro nadané v jednotlivých předmětech, řešení složitější a nadstavbové problematiky. Nadaní žáci si budou hledat doplňující informace, třídit, řešit a prezentovat. Budou používat iPady, výukové programy a pracovní listy.

Práce badatelských klubů pro 1. a 2. stupeň

Práce v laboratoři, v terénu, badatelské aktivity, exkurze, spolupráce s odborníky, příprava na olympiády a soutěže, spolupráce se ZOO, Planetáriem Ostrava, Mensou, organizátory programů pro nadané a se středními a vysokými školami.

Pěstování ohrožených botanických druhů orchidejí, pěstování ohrožených druhů kaktusů a sukulentů

Příprava speciálních substrátů, poznávání druhů a lokalit výskytu, seznámení se s klimatickými potřebami, množení, problematika ekologie, globální oteplování – cílem je naučit se udržovat genofond botanických druhů.

Botanické výpravy s badatelskými aktivitami

V rámci interaktivního výukového programu Světa techniky DOV žáci vyrobí ptačí budku pro sledování ptáků.

Fyzika a astrofyzika

Umístění a rozpoznání planet naší sluneční soustavy na obloze, fáze a popisy nejvýraznějších útvarů měsíce, seznámení s objekty deep sky (M31, M42, Plejády), pochopení zákonů optiky, šíření světla a pohybu vesmírných těles, spolupráce s Planetáriem Ostrava.

Harmonogram projektu

  • přípravná práce, identifikace nadaných žáků pedagogy
  • příprava materiálů pro obohacení výuky
  • seminář pro sborovnu
  • ustavení týmu koordinátorů nadání
  • práce s nadanými ve výuce napříč předměty
  • identifikace nadání – Mensa
  • práce badatelských klubů
  • evaluace, vzdělávání pedagogů průběžně

Udržitelnost projektu

Máme zájem se problematice podpory nadání věnovat dlouhodobě. Chceme, aby se  stala běžnou součástí našeho výchovně vzdělávacího programu.

Text a plakát: V. Rymiecová.